Så kör du din motorcykel säkert året runt

När du tänker på att köra din motorcykel, föreställer du dig antagligen en trevlig åktur genom ditt favorit natursköna område under trevligt väder. Tyvärr är vädret inte alltid så förutsägbart eller trevligt. När vädret förändras oväntat måste motorcyklisterna anpassa sig till situationer som kan påverka vägen eller påverka deras förmåga att säkert använda en motorcykel.

Vår, sommar, höst och vinter ger var och en unika utmaningar för motorcyklister. Här är några tips för varje säsong som kan hjälpa dig att hantera vägen säkert:

Vår

Efter vinterkylan välkomnas ofta vårvädret med öppna armar. Trots varmare temperaturer kommer dock våren ofta med sin rimliga andel regniga dagar. Det betyder att motorcyklister måste veta hur man kan navigera på hala vägar och klä sig för en potentiellt fuktig åktur.

Kanske den mest hala tiden under en regnstorm är de första minuterna. Regnvatten börjar fylla groparna i asfalten och oljerester kan flyta upp till toppen, vilket ger en mycket blank yta. Vi föreslår att man bara stannar vid sidan av vägen och väntar på att regnet passerar.

Om du behöver åka genom regnet, minska din hastighet och öka mellanrummet mellan dig och fordonet du är bakom, eftersom det blir längre avstånd till stopp på en våt väg. Håll dina rörelser smidiga och avslappnade – undvik hård bromsning, snabb acceleration och plötsliga svängar eftersom regnet redan har begränsat din dragkraft. Var försiktig runt stående pooler och vattenpölar, eftersom du inte vet hur djupt det vattnet är eller om det finns gropar eller andra faror som du behöver undvika under vattnet.

När det gäller dina åk kläder väljer du en motorcykelregndräkt med täcken till dina stövlar och handskar. Vi föreslår också att du använder reflekterande tillbehör för ökad sikt i regnet.

Sommar

När de varma temperaturerna äntligen kommer kan du vanligtvis lägga bort alla lager och njuta av det varma vädret. Men det betyder inte att du kan åka utan att bry dig när kvicksilvret stiger över 70 grader Fahrenheit. Sommaren har sin egen uppsättning villkor som kräver din uppmärksamhet.

Trots de stigande temperaturerna är det inte nödvändigtvis en bra idé att ha mindre kläder eller utrustning på din motorcykel. Under en lång, varm tur (särskilt i soligt, torrt klimat) bör du vidta försiktighetsåtgärder mot solbränna och uttorkning. Medan du kan frestas att ta dig ut i shorts och en T-shirt på en varm dag, är det också bra att ha kläder med långa ärmar och långbyxor de kan faktiskt hjälpa till att förhindra uttorkning. Att köra med en ventilerad jacka möjliggör lite luftflöde och hjälper din kropp att känna sig svalare naturligt när svetten förångas. Du kan köpa utrustning designad speciellt för varmt väder som är gjord med lättare material och mer ventilation. Du kan hitta allt från sommarjackor till hjälmar till stövlar. Baslager utformade för varmt väder kan vara till hjälp, eftersom de kommer att leda bort fukt från kroppen för att hålla dig sval och bekväm.

Höst

Skarpare luft och fallande löv är tydliga tecken på att sommaren är över och hösten är här. Innan du behöver oroa dig för snö och is kan du behöva förbereda dig för våta vägar och hala löv som strötts över din favoritsträcka.

Att köra din motorcykel på hösten innebär att du är beredd på fluktuerande temperaturer och att fastna i regnet då och då. Vi rekommenderar att du bär anpassningsbar utrustning, till exempel en jacka med ett avtagbart foder och en hjälm med stängbara ventiler, så att du kan anpassa dig till temperaturen vid olika tider på dagen. Du kanske vill överväga att ha regnutrustning också med dig.

Fallna löv kan dölja väg ytan från motorcyklister. Var försiktig när du kör över och genom löv, eftersom de kan täcka gropar eller brister i vägen, och våta löv kan påverka hjulens dragkraft.

Du måste också hålla ögonen öppna för vilda djur, eftersom vissa djur blir mer aktiva under hösten när de vandrar eller letar efter mat innan den långa vintern. Vid denna tid på året, till exempel, kan rådjur vara särskilt aktiva i gryning och skymning – så håll dina ögon öppna och var extra försiktig.

Vinter

Även de mest intryckta motorcyklister kan överväga att lägga bort sin cykel under de kallaste månaderna. Vind, snö, is och otrevliga temperaturer ger i allmänhet inte bra motorcykelförhållanden.

Kontrollera dina däck innan du kör ut på vägen på vintern. Din ägarmanual bör ge den nödvändiga mängden slitbana för säker körning. Men du kan göra en snabb kontroll av slitbanan på dina däck genom att göra “myntprovet.” Ta ett mynt, håll det mellan tummen och pekfingret så att Abraham Lincolns huvud visas. Placera toppen av Lincolns huvud i ett av spåren på däckens slitbana. Om någon del av Lincolns huvud döljs av slitbanan, har du antagligen en säker mängd slitbana. Om du kan se ovanför Lincolns huvud, behöver du troligtvis ett nytt däck. Vi rekommenderar att du tittar över däcken för ojämnt slitage, utbuktningar, sprickor eller något inbäddat i däcket.

Du kommer också vilja se till att dina däck är uppblåsta ordentligt enligt bruksanvisningen, eftersom det kalla vädret kan få trycket att sjunka. Eftersom gummit på dina däck är hårdare när det är kallt, vi rekommenderar också att du börjar åka lite lätt så att däcken kan värmas upp nog för att ge bättre dragkraft.

Hypotermi på grund av svår vindkylning kan vara ett problem, speciellt när man åker på en motorcykel. Den hastighet du reser på kan öka kroppens värmeförlust. Att hålla kroppen varm och skyddad kan kräva allvarlig utrustning, så planera i förväg. Beroende på temperaturen bör du tänka på termiska underkläder och strumpor, handskfoder, balaclava och andra baslager. För att hjälpa till att värma dina extremiteter, som i allmänhet är mest mottagliga för kalla temperaturer, kan du överväga att använda kemiska värmepaket i handskar och stövlar, eller till och med klä din motorcykel med grepp, säte och fotvärmare. Vi föreslår att du bär en välisolerad hjälm med en full ansiktsmask.

Oavsett säsong kan korrekt förberedelse och användning av lämplig utrustning hjälpa dig att säker njuta av din motorcykel året runt.

Posted in Köra motorcykel.