Lätta motorcyklar

De här motorcyklarna påminner om forna tiders lättviktare såtillvida att de är lätta och får köras av 16-åringar. Därmed slutar likheten. Maxvikten på 75 kg finns inte längre och dagens 125-kubikare har prestanda som motsvarar vad betydligt tyngre motorcyklar hade för några decennier sedan. Vad som gäller idag är max 125 cc och 11 kW (15 hk). Därför finns en hel klass av motorcyklar som ligger på eller strax under den gränsen. De flesta ser sportiga ut på olika sätt: vissa ser ut som äkta sporthojar för landsvägsbruk, t ex Aprilia RS 125, andra som motocrosscyklar, t ex Yamaha DT 125RE, eller som en on/offroad som Honda Varadero 125, en lillebror till Hondas stora Varadero. Det finns även 125-kubikare med customstuk, för att inte tala om skoters, där 125-kubiksklassen är vanlig.

Det är länge sedan 125-kubikaren var ett billigt alternativ till bil. Den har i stället blivit tonåringarnas motorcykel. Det förefaller uteslutet att någon som börjar köra vid s k mogen ålder, kanske efter ett uppehåll på många år, skulle välja en 125:a. Det är synd, för många skulle nog bli säkrare mc-förare om de började med en 125:a. En motorcykel på drygt 100 kg, dvs i samma storleksordning som en människa, är sä mycket lättare att hantera än en som väger två eller tre gånger så mycket.