MC-hjälm

mc-hjälmAv allt du drar på dig när du ska ut och köra är MC-hjälmen det enda som är lagstadgat. Det är också tveklöst så att den är det viktigaste. Omfattande studier av motorcykelolyckor visar att risken för svåra skallskador är fem gånger så stor utan motorcykelhjälm som med. Tidskriften Bike har vid flera tillfällen låtit göra omfattande tester av hjälmar tillsammans med SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. Långt ifrån alla fick bra betyg, och de dyraste är inte alltid de bästa.

En mc-hjälm har fem väsentliga komponenter, som man ska titta på innan man bestämmer sig – finns det några sprickor eller andra synliga skador, repor på visiret, förslitning av hakremmen?

  • Det yttre skalet, som är av antingen glasfiberarmerad plast, annat kompositmaterial (typ Kevlar eller kolfiber) eller ”okrossbart” poly-karbonat.
  • Det stötdämpande lagret innanför skalet, som är gjort av polystyren (typ frigolit, men tätare och fastare).
  • Innerlagret, oftast av mjuk skumplast överdragen med textil.
  • Hakremmen med sin spännanordning och låsning.
  • Visir (vissa har inget och förutsätter att du kör med mc-glasögon).
  • Ventiler (viktiga för att undvika imbildning; bör testas under körning, då vissa är ineffektiva och andra ger en störande visselsignal och/eller drag i ögonen).





Naturligtvis köper du en hjälm som är godkänd av myndigheterna (numera EU-godkänd enligt direktiv ECE 22:05). Det är inte bara en juridisk fråga utan krävs i allmänhet av försäkringsbolagen. Vilken modell du väljer är till stor del en smaksak, även om utvecklingen pekar mot att det kanske bara blir integralhjälmar (se nedan) som blir godkända i framtiden när EU-reglerna slår igenom till fullo. Den klassiska potthjälmen (se bild på förra sidan) finns fortfarande att köpa, men är inte godkänd för motorcykel.

Typer av motorcykelhjälmar

  • Integralhjälm
    1. Klassisk
    2. Öppningsbar
    3. Cross
  • Jethjälm
  • Customhjälm

Skillnaden mellan de olika integralhjälmarna är att på (1) kan man bara öppna själva visiret, medan hela fronten är uppfällbar på (2). Crosshjäl-men (3) har en framskjutande underdel för att underlätta andningen vid ansträngning. Den måste kompletteras med mc-glasögon.

Jethjälmen, eller trekvartshjälmen som den kallas i USA, är inspirerad av flygarnas hjälmar. Den skyddar hela huvudet utom ansiktets nedre del och kan användas med eller utan nerfällbart visir.

Customhjämen liknar jethjälmen, men går inte ner lika långt på huvudets sidor och i nacken och ger ofta ett irriterande drag runt öron och nacke. Den erbjuder således minst skydd av de godkända hjälmarna, men föredras ofta pä grund av det tuffare utseendet (som en amerikansk polishjälm) av dem som gillar glidarstuket.

Priset för en godkänd hjälm varierar från ca 1 000 till ungefär 7 000 kr.

När du väljer hjälm ska du i första hand tänka på följande

  • Välj en hjälm som till form och storlek passar ditt huvud (tester har visat att många hjälmar vrids eller ramlar av om de utsätts för stora påfrestningar). Den får inte vara för stor, snarare aningen för liten då stoppningen ger efter när den använts en tid.
  • Välj en hjälm som du tycker om och tror att du kommer att trivas med (och som passar till dina kläder).
  • Välj en säker modell.
  • Välj en hjälm som aldrig utsatts för någon skada (dvs köp aldrig en begagnad hjälm om du inte är helt säker på att den inte tappats eller varit med om någon olycka).

Det mesta talar för att integralhjälmen är det bästa valet om man prioriterar säkerheten och vill ha skydd mot väder och vind. Den skyddar ju hakan och resten av ansiktets nedre del vid en krasch. Men många vill inte ha en integralhjälm därför att den inskränker sikten och ”friheten”:

  • Svårare att se åt sidorna och bakåt (när man vrider på huvudet).
  • Svårare att kommunicera med kompisarna (t ex när man stannar för rött ljus).
  • Man känner sig avskärmad från omvärlden och fartvinden. En del tycker det tar bort något viktigt från körupplevelsen.
  • Vid kall/fuktig väderlek pressar integralhjälmens ”mundel” upp ut-andningsluften så att det blir imma på visiret.

En sak som är viktig att tänka på är att en hjälm som ”varit med om något” kanske inte är lika säker som den var från början. Det finns också en del annat att tänka på om du vill att hjälmen ska behålla sina egenskaper som ditt viktigaste skydd:

Skötsel av MC-hjälmen

  • Gör aldrig några förändringar på hjälmen, t ex att borra hål.
  • Var försiktig med bensin- och oljespill, som kan skada både inner- och ytterskalet.
  • En hjälm som varit med om en olycka ska inte användas igen, och har du tappat den på hårt underlag bör du låta en specialist titta på den, t ex hos en återförsäljare.
  • Lämna inte hjälmen regelbundet och länge i starkt solsken, t ex varje dag utanför hemmet eller arbetsplatsen.
  • Häng inte hjälmen på handtag, backspeglar eller ryggstödet. Det är då större risk att den ramlar i marken och dessutom blir det inre lagret, som ska ta upp stötarna vid en eventuell krasch, så småningom ihoptryckt och skyddar sedan sämre.
  • Akta visiret. Ett visir med repor minskar sikten betydligt i mörker och starkt motljus. Byt visir ibland.

Visiret ska naturligtvis behandlas försiktigt så att det inte repas eller skadas av kemikalier. Det finns speciella preparat för rengöring och ytbehandling som mer eller mindre hindrar att regn eller imma skymmer sikten. Men innan du använder ett sådant bör du testa någonstans i kanten av visiret, där det inte gör så mycket om ytan skulle ta lite skada.