MC-kläder

mc-kläderKläderna som du bär på dig när du kör motorcykel ska skydda mot väder och vind, men också i händelse av en vurpa. Idag är det inte många som kör i vanliga kläder, t ex jeans. Vi har lärt oss hur lätt det är att ”skrapa skinnet från benen” om vi inte har skyddande MC-kläder.

Motorcyklar och skinn har alltid hört ihop – tänk bara på hur länge ordet skinnknutte funnits!

Ett rejält skinnställ stoppar for vind och kyla, och trots en fantastisk utveckling när det gäller membran, fibrer och textilier av syntetmaterial hävdar sig fortfarande skinn som det material som skyddar bäst om man ”skrapar asfalten” – därför använt av alla racerförare.

Skinnställ

Men det gäller inte vilket skinn som helst. Modekläder är oftast gjorda i skinn som är tunt och smidigt men som saknar den slitstyrka som behövs vid en omkullkörning. Välj helst CE-godkända kläder, som uppfyller gällande säkerhetskrav.

Vid fall mot gatan eller vid en kollision har inte ens det bästa skinn så mycket att erbjuda, men det finns bot. Klassiska skinnkläder har stoppningar på axlar, armbågar, höfter och knän. De ger ett visst skydd men är egentligen för mjuka. Om du vill höja säkerheten ska du välja skinnkläder med CE-märkta skydd på de mest utsatta ställena. Givetvis ska du komplettera med ett bra ryggskydd. En del kläder har inre fickor som håller skydden på plats, men det finns också t ex västar med skydd som man sätter på sig innanför jackan.

Vilken skyddsutrustning man i slutänden väljer blir en kompromiss mellan säkerhet och bekvämlighet/trivsel/frihet, men beror också på hur mycket man räknar med att utsätta sig för risker genom sitt körsätt.

Motorcykelkläder i syntet

Av olika skäl väljer en stor del av alla mc-förare kläder av syntetmaterial i stället för läder. Vid måttliga hastigheter erbjuder de fullt tillräckligt skydd vid omkullkörning, och de har en del andra positiva egenskaper såsom:

  • Mer eller mindre vattentäta.
  • Kan tvättas hemma i tvättmaskin.
  • Har ofta löstagbart foder – ibland till och med eluppvärmt foder.
  • Passar oftast bättre utanpå vanliga kläder – viktigt för den som kör till arbetet.
  • Många har isydda skydd.

För både tyg- och läderjackor bör du tänka på följande inför ett köp

  • Du ska tycka om den och känna att den passar din stil som mc-förare.
  • Den ska passa i form och storlek och samtidigt ge dig frihet att manövrera hojen.
  • Välj kvalitet – det lönar sig i längden!
  • Finns det ett löstagbart foder eller kanske en inre jacka som du kan använda när du parkerat för kvällen?
  • Många tycker svart är snyggast, men ljusare  och starkt färgade kläder syns bättre på vägen.
  • Finns det många fickor med blixtlås, så att du kommer åt allt du behöver ha tillgång till?
  • En del jackor har ventilationshål, som är en fördel när man kör i varmt väder.
  • Ska du ha en separat jacka eller en som kan fästas ihop med byxorna?
  • Hur mycket skydd/förstärkningar har jackan,    och var?

Vi har inte uppehållit oss så mycket vid byxorna. För dem gäller samma saker som för jackorna: god slitstyrka som skyddar vid omkullkörning; skinn eller syntetmaterial efter tycke och smak; många fickor; och så gärna insydda skydd för knäna, som lätt tar stryk vid en vurpa.

Jackan bör kompletteras med något som tätar i halsen – om du gör det med den sköna mc-krage som kallas ”buff ” eller med en snusnäsduk är en smaksak. Huvudsaken är att du skyddar halsen mot drag och kringflygande saker, t ex getingar.